Między 14 a 16 lipca zespół ankieterów koordynowany przez pracowników Regionalnego Obserwatorium Kultury Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu przeprowadził badanie publiczności Jarocin Festiwal 2017. Łącznie, objęło ono 340 uczestników imprezy. Właśnie ukazał się raport podsumowujący tegoroczną edycję imprezy.

Celem badania tegorocznej edycji festiwalu było m.in. znalezienie odpowiedzi na pytania o to, jak w ostatnich latach zmieniła się jarocińska publiczność oraz jak ocenia ona festiwal w obecnej formule. Michał Mękarski z ROK UAM, wskazuje: „Dzięki badaniom ankietowym, które nasze centrum zrealizowało w 2014 i 2017 roku, mogliśmy zestawić ze sobą dwie odmienne koncepcyjnie edycje festiwalu. Pozwoliło nam to zobrazować za pomocą danych jak wraz ze zmianą formuły wydarzenia zmienił się profil uczestników imprezy” i dodaje: „Dziś w większym stopniu odbiorcami Jarocin Festiwalu są osoby lepiej wykształcone, w średnim wieku, pracujące, z dużych miast. Porównując tegoroczną edycję festiwalu z tą z roku 2014 można zauważyć także, że zmienia on swój zasięg przyciągania publiczności z regionalnego na ogólnopolski.

Piotr Firych, współautor badania, zwraca uwagę na to, że największym wyzwaniem festiwalu w Jarocinie jest praca nad tym, aby nie stał się on ofiarą własnego sukcesu: „Mimo upływu lat, Jarocin wciąż zdaje się zawdzięczać siłę swojego wizerunku kultowym dziś edycjom organizowanym w mieście od lat 70-tych.” Jak twierdzi, dalsza praca nad redefinicją tożsamości Jarocin Festiwal powinna być traktowana przez jego organizatorów jako kwestia fundamentalna dla powodzenia imprezy w nadchodzących latach.

Istotnym elementem badania była analiza opinii festiwalowiczów na temat nowej formuły imprezy. „Zgodnie z naszymi przypuszczeniami, publiczność jarocińska dzieli się na entuzjastów i sceptyków wprowadzanych zmian. Badanie pozwoliło nam jednak pójść o krok dalej i zrozumieć motywacje poszczególnych grup odbiorców. Dla przykładu, wśród ankietowanych sporą grupę osób pozytywnie odbierających nowy format imprezy stanowiły osoby, które do Jarocina przyjechały w tym roku po raz pierwszy. Być może jesteśmy więc naocznymi świadkami nie masowego odpływu, a jedynie przemieszania się i zróżnicowania festiwalowej publiczności” – twierdzi Firych. Potwierdzają to dane. Biorący udział w badaniu festiwalowicze przeczuwają, że przeprowadzane zmiany wpłyną na typ i liczbę uczestników w przyszłości. Co trzeci badany twierdzi, że liczba publiczności się zmieni: JF utraci część stałych bywalców, a tych zastąpią inni.

Efektem prac badawczych jest opublikowany w tym tygodniu raport. Dostarczy on organizatorom wydarzenia gruntownej wiedzy dotyczącej kwestii fundamentalnych z punktu widzenia planowania przyszłych edycji festiwalu i zarządzania nim.

RAPORT Jarocin Festiwal 2017 – badanie publiczności


Komentarze

Wspierane przez Disqus
Konsultacje Spoeczne

Kategorie aktualności

Wydarzenia